Spis treści
Posiłki okazjonalne
Ważnym
elementem kuchni indonezyjskiej są posiłki świąteczne, czyli potrawy serwowane
podczas obchodów świąt religijnych oraz ze względu na szczególne okazje. Ze
względu na fakt iż Indonezja jest krajem posiadającym największą liczbę
obywateli wyznających islam, święta charakterystyczne dla tej właśnie religii
są jednymi z najważniejszych w kalendarzu ludności archipelagu. Oficjalnie w
ciągu roku w Indonezji obchodzi się dziewięć różnych świąt (dni wolne od
pracy), z czego cztery z nich są świętami muzułmańskimi. Cała zaś reszta (pięć
świąt) są to święta buddyjskie, hinduistyczne lub też święta o charakterze
narodowym. Najważniejszym świętem religijnym Indonezji jest
bezapelacyjnie Idu l-Fitr (zakończenie ramadanu) zwane przez
Indonezyjczyków Idul Fitri. Jest to jednocześnie święto w
którym oprócz modlitwy oraz tradycyjnego odwiedzania się nawzajem, ważną rolę
pełni jedzenie. Jest to spowodowane tym iż w czasie obchodów tego święta,
zwyczajowo odwiedza się przyjaciół i rodzinę. Jednym z obowiązków podczas tego
święta jest przepraszanie za wykonane przewinienia, dlatego też każde
odwiedziny w tym okresie rozpoczyna się od przeprosin poprzez wypowiedzenie
formułki: Mohon Maaf
Lahir dan Bati, co
przetłumaczyć można jako: Przepraszam fizycznie i mentalnie. Wzajemne odwiedzanie
łączy się bezpośrednio z tradycją gościnności, o której będzie mowa w dalszej
części niniejszej pracy, a więc i z sferą żywieniową, gdyż to właśnie poprzez
poczęstunek i przygotowywanie dużej ilości potraw gościnność jest wyrażana.
Tradycyjnie podczas świętowania zakończenia ramadanu na stołach nie powinno
zabraknąć jedzenia dla nikogo, a jednocześnie gospodarze domu powinien cały
czas zabawiać gości rozmową. Dlatego też wszystkie potrawy przygotowywane są dzień
wcześniej, bądź też w noc poprzedzającą. Głównym przysmakiem Idul Fitri są
słodycze, tak samo jak ma to miejsce w krajach arabskich. Jako że owe święto
kończy miesiąc postu, słodycze powinny być podawane jak pierwsze. Wynika to z
zalecenia iż w każdy dzień ramadanu, po zachodzie słońca należy zjeść „coś
słodkiego” i napić się herbaty, a dopiero później, po odmówieniu wieczornej
modlitwy Maghrib, należy przystąpić do konsumpcji posiłku
właściwego. Dlatego ważną częścią poczęstunku są słodycze których wielość i
zróżnicowanie może przyprawić o zawrót głowy. Jest to bezapelacyjnie wpływ
kuchni arabskiej, której słodycze są symbolem oraz znakiem charakterystycznym.
W tym czasie na stole indonezyjskim nie może zabraknąć słodkich przekąsek
takich jak na przykład: klepon, dadar gulung, ketan srikaya, lapis
legit czy też kue lapanjam. Trzy pierwsze z wymienionych
słodyczy przygotowywane są z kleistego ryżu, mleka kokosowego, wywaru z
liści pandan(naturalny zielony barwnik), mąki ryżowej oraz dużej
ilości jawajskiego cukru palmowego. Natomiast zarówno lapis legit jak
i kue lapanjam są odpowiednikami holenderskich przekładańców.
Przejawem prestiżu jest jednak poczęstowanie gościbaklavą, czyli słodką
przekąską będącą najbardziej rozpoznawalnym z arabskich słodyczy. Jeśli chodzi
o dania właściwe, to na świątecznym stole nie może zabraknąć takich dań
jak rendang, opor ayam (opisywane wcześniej), nasi kuning,
nasi kebuli czy ketupat. Rendang jest daniem o korzeniach
indyjskich gdyż jest indonezyjską wersją suchego curry. Pomimo tego danie to
stało się podstawą menu podczas wszelakich świąt muzułmańskich na wyspach
archipelagu. Rendang jest daniem szczególnie popularnym w
kuchni zachodnio sumatryjskiej, a wśród grupy etnicznej Minangkabau jest
uważane za symboliczne odzwierciedlenie tamtejszego społeczeństwa. Minangkabau pomimo
iż tradycyjnie jest społeczeństwem matrylinearnym, jej przedstawiciele cieszą
się opinia najgorliwszych muzułmanów na wyspach. Uważają oni że poszczególne
składniki rendang symbolizują poszczególne gruby społeczne.
Mięso wołowe (daging) symbolizuje grupę przywódców, czyli szlachetnie
urodzonych oraz starszyznę. Kokos (karambia) odpowiada grupie
intelektualistów, czyli nauczycieli, pisarzy oraz poetów. Chili (lado)
symbolizuje „Alim Ulama” czyli grupę religijnych przywódców oraz kleru.
Natomiast pozostałe przyprawy reprezentują całą resztę społeczeństwa Minangkabau.
Rendang uważane jest za jedną z najpikantniejszych potraw kuchni
indonezyjskiej. Tłumaczone jest to powyższą symboliką, dlatego też dodaje się
to tej potrawy duże ilości chili. Kolejnym, serwowanym podczas Idul
Fitri daniem jest nasi kebuli. Potrawa ta posiada cechy
charakterystyczne dla kuchni arabskiej, co przejawia się zarówno w jej
składnikach jak i w sposobie przygotowania. Podstawę tej potrawy stanowi mięso
kozie, które najpierw się gotuje w celu uzyskania bulionu. Następnie w
uzyskanym bulionie gotuje się ryż z dodatkiem mleka kokosowego. Następnie mięso
należy gotować z dodatkiem takich przypraw jak czosnek, imbir, cynamon, goździki
i kolendra. Nasi kebul nosi więc wyraźne znamiona kuchni
jemeńskiej. Również i nasi kuning swoim wyglądem i sposobem
podawania nawiązuje do kuchni arabskiej, a w szczególności do jordańskiej
potrawy mansaf. Nasi kuning a więc żółty ryż,
oddawany jest na dużych tacach, wraz z różnego rodzaju mięsem i warzywami. Ryż
jest formowany na kształt stożka. Zarówno w przypadku nasi kuningjak
i mansaf, potrawę spożywa się wspólnie z jednej tacy, przy użyciu
wyłącznie rąk. Obecnie jednak podczas oficjalnych spotkań, do spożywania tej
potrawy używa się sztućców (wyłącznie łyżki i widelca). Charakterystycznym
elementem obchodów Idul Fitri jest również ketupat.
Co prawda nie można tego traktować jako potrawy, ponieważ jest to zwykły ryż
gotowany w specjalnie przygotowanych kwadratowych koszyczkach, plecionych z
liści bananowca. Ketupat pomimo iż stanowi jedynie dodatek do takich potraw
jak rendang, stał się symbolem świąt. Jest on przygotowywany
jedynie z okazji obchodów zakończenia ramadanu lub na specjalne okazje takie
jak ślub. Same koszyczki służące do przyrządzania ketupatwykorzystywane
są również do ozdabiania domów na czas muzułmańskich świąt religijnych.
Warto także wspomnieć,
iż Idul Fitri obchodzone jest również przez obywateli
indonezyjskich niebędących muzułmanami. Wyznawcy innych religii nie uczestniczą
oczywiście w modlitwach w meczetach, jednak kultywują tradycję związaną z
wzajemnymi odwiedzinami oraz przeprosinami. Dlatego też w czasie obchodów tego
święta w każdym indonezyjskim domu znaleźć można stół suto zastawiony wyżej
wspomnianymi potrawami, a w gestii gospodarza jest zadbanie o to aby
przygotowanego jedzenia wystarczyło dla wszystkich, którzy tego dnia odwiedzą
jego domostwo. Stół jednak jest jedynie miejscem eksponowania jedzenia,
miejscem gdzie każdy z gości nakłada sobie jedzenie na talerze. Konsumpcja
natomiast odbywa się siedząc na ziemi, na wygodnych poduszkach bądź matach.
Do serwowania okazjonalnych posiłków używam najczęściej specjalnych sztućców, które zakupiłam swego czasu na https://duka.com/pl/jedzenie-i-serwowanie-potraw/sztucce/sztucce-do-serwowania-potraw. W kuchni posiadam kilka zestawów sztućców do serwowania ciast, zup, czy też sałatek. Sztućce wyróżniają się różnorodną formą, która warunkuje ich funkcjonalność.
OdpowiedzUsuńLubię takie artykuły.
OdpowiedzUsuń